Zorg is niet gratis!
Ik praat wekelijks met nogal veel zorgondernemers. Daar kun je je vast wel iets bij voorstellen. En ik hou van ze, stuk voor stuk. Want jullie bieden zoveel moois! Wat mij alleen steeds weer opvalt (en een beetje pijn doet), is dat het vragen van geld voor je dienstverlening op z’n zachts gezegd nogal ‘een dingetje’ is.
En dat is eigenlijk best gek. Want mensen vinden gezondheid, welzijn en geluk het allerbelangrijkste in hun leven. Sla er de vele onderzoeken maar op na :)
Er zijn in mijn optiek 2 dingen aan de hand:
1. Het is natuurlijk en beetje ‘zorg’ eigen om vóór mensen te denken. Want wees eerlijk. Hoe vaak heb jij weleens gedacht; ‘die heeft vast niet zo veel geld’ of ‘die heeft het er vast niet voor over‘. Terwijl later blijkt dat je hartstikke mis zat. Vorige week nog sprak ik een therapeut die er samen met haar cliënt over eens was dat ze nog 4 behandelingen nodig had. Die zouden dan wel buiten de vergoeding vallen. Toen die klant wat begon te sputteren (en zij dacht, ik snap dat ze dat te duur vindt), schoot ze gelijk in de korting. En wat denk je, diezelfde klant vertelt een paar behandelingen later doodleuk dat ze een fantastische all inclusief naar Turkije heeft geboekt. Ze baalde. En terecht, maar ze had natuurlijk zelf een denkfout gemaakt.
2. De andere reden waarom we ‘geld vragen’ soms wat moeilijk vinden, ligt natuurlijk ook in het feit dat een groot deel van de zorg vergoed wordt. Maar ook dan geldt dat die zorg niet gratis is! De cliënt of patiënt krijgt alleen een tegemoetkoming. En dat zouden we met z’n allen eens wat vaker mogen vertellen. Want dat doen we zelden. Laat gewoon zien wat de werkelijke kosten zijn. Wees transparant, breng het de mensen bij!
Laat je dus niet weerhouden om jouw beste aanbod te doen
En jezelf dus eigenlijk ook :)
Ga staan voor jouw waarde , want je bent het o zo waard :)
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!