Zo stel je prioriteiten in je bedrijf
Heb je regelmatig moeite met het bepalen van jouw prioriteiten binnen jouw bedrijf?
En met het behouden van focus?
Hmmm, vast wel herkenbaar.
Anders had je deze blog waarschijnlijk ook niet geopend 😜 .
Focus houden en de juist prioriteiten stellen zijn ook vaak de moeilijkste dingen in het ondernemerschap.
Want je kunt nog zoveel leren over strategiën om meer klanten en omzet te krijgen. De sleutel ligt uiteindelijk in het DOEN en dingen van de grond krijgen.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Vertel mij wat. Vooral in het begin werd ik nogal overweldigd door alle mogelijkheden die er zijn, liet ik mij continu lekker inspireren door allerlei gratis webinars en pakte ik het ene na het ander op.
Zonder iets écht af te maken.
Met het gevolg dat ik aan het einde van de week nog weinig nuttigs had gedaan. Tenminste niet iets wat echt bijdroeg aan mijn uiteindelijke doel: een goedlopende praktijk bouwen.
Moe werd ik ervan (en vooral van mijzelf).
Tot ik ontdekte dat er verschillende soorten werkzaamheden zijn binnen je bedrijf, waardoor je veel makkelijker prioriteiten kunt stellen.
En wel op zo’n manier dat het ook bijdraagt aan meer klanten.
En niet aan gedoe in je hoofd, afleiding, verloren tijd en frustratie.
Het geheim zit in OVA’s (omzet verhogende activiteiten).
Activiteiten die jouw groei versnellen.
Je hebt namelijk een voorkant en een achterkant in jouw bedrijf.
En veel coaches en therapeuten zijn druk met die achterkant. Richten al een factuursysteem in, terwijl ze nog amper klanten hebben. Passen voor de zoveelste keer de foto’s of teksten op hun website aan, terwijl ze beter kunnen zorgen dat er uberhaupt bezoekers op die website komen. Of wat dacht je van het verdiepen in vakliteratuur, intervisie of weer een gave opleiding.
Super leuk en inspirerend … maar vooral lekker veilig.
Dat zijn namelijk dingen die NIET tot klanten leiden.
Zelfs het schrijven van een blog of een bericht voor social media niet (terwijl veel dat wél denken).
Want daar is nét iets meer voor nodig.
Als ik één ding heb geleerd in het ondernemerschap, is het dat klanten niet vanzelf naar je toekomen.
Je moet en mag actiever jouw hand uitreiken.