Waarom een online training maken een slechte keuze is
Wist je dat jouw praktijk door verschillende groeifases gaat?
Veel coaches en therapeuten weten dit niet, waardoor zij vaak veel tijd en energie besteden aan zaken die niet bij hun fase past.
Een heel duidelijk voorbeeld hiervan is het maken van online trainingen. Je bent hier wellicht ook mee ‘dood’gegooid in én na de Corona periode. Voelde wellicht een soort ‘fear of missing out’ als je geen online training ging maken. Maar wat ze er dan vaak niet bij vertellen is dat je daarvoor echt al in fase 3 moet zitten met jou praktijk wil je zo’n online training ‘los’ gaan aanbieden.
En ja… teleurstelling alom.
Want dan kost het veel tijd, en vaak ook veel geld om zo’n hele training neer te zetten en online omgeving te bouwen. Maar verkopen …. ho maar (althans niet in de getale als je had gehoopt, dus vaak dikke frustratie).
Daarom is het belangrijk dat je de fases kent en weet wat wel én niet werkt per fase.
De groei van jouw praktijk kent namelijk 4 fases:
Fase 1: De startersfase
Enneh …. laat je niet voor de gek houden door deze naam, want veel ondernemers blijven best lang of zelfs voor altijd in deze fase zitten. Omdat ze niet weten wat er nog meer mogelijk is.
En nergens een probleem hé, als je daar gelukkig mee bent. Maar een gezond bedrijf richt zich op groei. Dus prima om in het begin in deze fase te zitten. Juist heel goed. Want je gaat hier veel leren om daarna de groeistappen te maken. Maar als je er te lang in zit, dan had je – heel eerlijk – beter voor loondienst kunnen kiezen.
Dit zijn kenmerken van deze fase:
- Je hebt een doelgroep gekozen of bent daar mee bezig.
- Je werkt 1-op-1 met je klanten, waardoor je jouw doelgroep goed leert kennen.
- Je hebt nog een beperkt aantal volgers of een e-mail lijst.
- Je omzet is nog laag < 2 á 3K per maand en schommelt.
Fase 2: De expert
- Je hebt een duidelijk omlijnde doelgroep waardoor je steeds meer bekendheid krijgt.
- Klanten weten jou makkelijker te vinden en mond-tot-mond reclame komt goed op gang (ja … hier gebeurt dat pas).
- Je hebt al meer volgers en een e-maillijst.
- Je start met programma’s/trajecten (Je werkt niet meer uurtje-factuurtje).
- Je weet hoe je kunt sturen op je omzet. En zit zo tussen de 5 á 8K per maand.
Fase 3: Schaalbaar
- Jouw bereik (volgers, maillijst) is groot genoeg, klanten dienen zich continue aan
- Je werkt met enkel met trajecten met daarin online elementen.
- Je omzet zit rond of boven de 10K per maand.
- Jouw agenda raakt flink vol, terwijl klanten blijven komen dus zoek je naar mogelijkheden om klanten ook te helpen zonder dat het jou meer tijd kost (pas hier zijn groepen en ‘stand alone’ online trainingen verkopen relevant aan het worden, eerder dus niet).
Fase 4 Leider
- Jouw bedrijf is volop schaalbaar (en kan op gezette tijden ook zonder jou draaien)
- Je omzet blijft groeien, is voorspelbaar en stuurbaar.
- Je hebt een team om je heen.
Elke fase heeft zijn eigen type aanbod nodig en kent haar eigen marketingtechnieken. Laat je daarom niet gek maken als je naar een ander kijkt. Je weet immers nooit goed in welke fase hij of zij zit en wat er al op orde is achter de schermen.
Als je voor jezelf maar weet waar je staat en wat werkt in jouw specifieke fase. Dan gaat jouw praktijk namelijk veel makkelijker groeien, zonder frustratie en zonder tijd- en geld verlies.
Ik ben benieuwd in welke fase jij zit ?