Stel dat het mislukt?
Zullen we als ondernemers onder elkaar gewoon eens lekker eerlijk zijn?
Dus ook over onze angsten…
Want wie heeft ze niet?
Bang dat niemand op je zit te wachten.
Dat je door de mand valt.
Of dat je iets ‘in de markt zet’ waar niemand op zit te wachten.
Veel ondernemers laten zich remmen door de angst om te falen.
Bang dat iets mislukt.
Dus doen ze het maar niet.
Maar iets niét proberen is juist mislukt.
Zo vond ik het doodeng om in het begin workshops te organiseren.
Kreeg ik met pijn en moeite 3 mensen (en o jee, ik was nog wel businesscoach). Ik vond dat zo genant.
Voelde echt als mislukt, met de billenbloot….. maar toch zette ik door. Want ik wist ook dat dit kwam omdat ik net begonnen was. Het was dus gewoon logisch dat het nog geen storm liep, want ik had nog weinig bekendheid en bereik.
Dus met een beetje pijn in mijn buik ging ik gewoon aan de slag. En maakte ik van het nadeel een voordeel voor mijn klant: Want deze 3 deelnemers kregen nu mooi wel extra veel persoonlijke aandacht. Dus ja, vaak kochten ze daarna ook nog mijn programma.
Mislukt? Welnee dus.
Wel als ik had gekozen om het af te blazen (en naar mijn ego had geluisterd).
Dus ik liet het altijd doorgaan: ik weet nog dat ik ook een keer maar één deelnemer had, omdat 1 iemand had afgezegd en 1 gewoon niet kwam opdagen. Maar nooit heb ik hem om die reden gecanceld. Want ik zag het dan altijd als een oefening voor mijzelf om steeds beter te worden in die workshops.
Ik was namelijk van plan deze vaker te geven.
Dus ging ik op die manier gewoon wel vlieguren maken.
Ik vergeleek het altijd met een muziekband.
Een muziekband die net start kan ook gewoon al super goed spelen.
Zeker als ze al lekker geoefend hebben.
Maar ja, ze zijn nog niet bekend. Dus starten ze eerst op een bruiloft van vrienden en dan treden ze af en toe op in een klein cafeetje.
Als meer mensen hen kennen worden ze vaker gevraagd voor een feestje of een optreden in een dorps zaaltje. En zo werken ze zich op tot grotere zalen en festivals.
Veel ondernemers willen van nul naar een grote zaal.
En verwachten dat mensen volop kaartjes kopen, want tja, hun aanbod is zo goed. Hun diploma’s zijn ook prima op orde.
Maar niemand kent je!
Dat heeft tijd nodig. Je moet eerst verbinding en vertrouwen opbouwen.
En een duidelijk plan om je bereik te vergroten. (dit is waar veel ondernemers trouwens geen rekening mee houden).
En tot die tijd mag je oefenen met je aanbod. Werk je eerst nog met een paar klanten en ga je ontdekken waar behoefte aan is, op welke manier, welke teksten aanslaan enzovoorts.
En ja, dan zal het ene beter aanslaan dan het andere.
Leer je ongelooflijk veel van.
Zeker als je ook nog leert hoe je jezelf daarop evalueert en aan welke knoppen je dan kunt draaien om het te verbeteren.
Dit soort dingen ontdek je never nooit als je veilig achter je laptop zit en af en toe een post plaatst op social media.
In mijn visie bestaat ‘mislukken’ dus gewoon niet, want met de les daaruit versnel je juist jouw pad naar meer succes.
Dus durf gewoon wat meer.
Zet je ego aan de kant.
En zie het als een proces, wat veel sneller gaat als jij meer lef ontwikkelt en er hopelijk ook een beetje van geniet.