Reële cijfers voor jouw praktijk
Als je bezig bent met de marketing voor je praktijk, is het vaak moeilijk in te schatten wat je mag verwachten.
Want veel ondernemers hebben geen reëel referentiekader. Het is namelijk niet iets waar je tijdens een intervisie of de vakopleiding met elkaar over praat, toch?
‘Wat is jouw openingspercentage van jouw nieuwsbrief?’
‘Hoeveel bezoekers heb jij wekelijks op jouw site?’
Wel een gemiste kans wat mij betreft, want juist van dit soort cijfers kun je enorm van elkaar leren.
Sterker nog … je kunt er zelfs op sturen.
Dát is namelijk tegenwoordig, met alle online mogelijkheden, een enorm voordeel Je kunt veel van jouw marketingacties gewoon monitoren.
Toch doen nog weinig ondernemers dat, terwijl ze wel klagen dat ze het gevoel hebben dat ze maar wat doen.
In jouw cijfers ligt dus de sleutel!
Maar dan is het wel handig dat je weet wat je mag verwachten, gewoon als een soort referentiekader.
Die geef ik je bij deze graag.
Enneh … alvast een kleine waarschuwing: schrik niet.
- Zo’n 20% van jouw social media volgers ziet daadwerkelijk jouw bericht als je iets post op social media.
- Stuur je nieuwsbrieven/inspiratiemails? Weet dan dat het gemiddelde openingspercentage tussen de 20-25% ligt.
- Het percentage dat in zo’n e-mail doorklikt op een linkje (naar bijv. jouw aanbod) is 2 tot 3%.
- Het gemiddeld percentage dat daadwerklijk op komt dagen tijdens een webinar, terwijl zij zich wel ingeschreven hebben, ligt tussen de 40 en 60%.
- En zo’n 2% van de mensen die jouw website bezoekt, zoekt daadwerkelijk contact of koopt iets.
Dus tja … ik hoop dat je met dit lijstje een wake-upcall krijgt en ziet dat er best wat moet gebeuren om klanten te krijgen. Week in, week uit. En dat een workshop aankondigen in 2 social media berichten en 1 e-mailtje, niet tot volle zalen leidt.
Of misschien denk je nu … huh cijfers, die van mij?
Ik kijk er eigenlijk nooit naar 😲.
Ga het dan doen!
En zorg dat je nieuwsgierig bent.
Want een goede ondernemer wil weten wat er gebeurt met zijn inspanningen.
Jouw tijd is hartstikke kostbaar, toch?
Als je namelijk goed op deze cijfers let, weet je waar je mag en kan verbeteren.
Heb je bijvoorbeeld best een goede ‘openingsratio’ van jouw nieuwsbrief, maar nog weinig klanten? Dan deel je wel interessante informatie, heb je ‘warme’ mensen om je heen, maar is je trigger in die e-mail nog onvoldoende.
Of zie je dat juist weinig mensen op jouw lijst je e-mails openen? Dan mag je nagaan of je doelgroep wel homogeen is en/of jouw onderwerpen genoeg uitdagen.
Of deze:
Merk je dat er best wel wat mensen via jouw website contact opnemen, en dat dit percentage dus best hoog ligt? Maar komen er per saldo nog weinig bezoekers op jouw site, dan heb je daar nog een megakans om dat te verhogen. Moet je eens kijken wat zo’n inzicht jou gaat brengen.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Verdiep je in de klantreis
Door deze cijfers te kennen, leer je meer over de reis van jouw potentiële klant én over de kansen in jouw marketing. Zodat je daar beter bij aan kunt sluiten. Dat brengt een enorme versnelling en focus in jouw marketing.
Hoe je dit voor jou kan werken, ontdek je in de online workshop ‘5 pijlers voor een bloeiende praktijk’. Voor slechts 27,- krijg je op vrijdagochtend 29 oktober een toptraining van mij en kun je voor jezelf precies doorgronden waar de kansen liggen. Je krijgt er ook nog het stappenplan bij. En omdat deze training interactief is én in een kleine groep, kan ik ook veel van jouw vragen beantwoorden en meedenken. Er zijn nog een paar plekjes vrij. Je kunt je hier opgeven>>