, ,

Offertes (of klanten) nabellen loont

Er zijn vast situaties waarin een cliënt jou vraagt wat jij voor hem of haar kunt betekenen.  Je kunt dat dan in een telefoongesprek uitleggen. Of naar jouw website verwijzen. Maar soms is het gewoon beter om even kort op papier te zetten wat jij voor die cliënt kan betekenen en welke investering daarmee gemoeid is. Op gebied van tijd én geld.

Hoe dan ook, je besteedt ongetwijfeld de nodige aandacht aan zo’n offerte. Drukt vervolgens op de verzendknop en dan? Bel je vervolgens ook die offerte nog na? Of vind je dat stiekem een beetje eng. En laat je daardoor de tijd maar zijn werk doen?

Maar dan… potjandorie… belt of mailt die potentiele cliënt niet meer. En tja, voelt het voor jou wat laat om na een dag of tien alsnog te bellen. Jammer, want nabellen levert echt veel op. Hieronder een paar redenen:

  1. Persoonlijk contact getuigt van oprechte interesse. Van aandacht van mens tot mens. Dus een telefoontje hoeft helemaal niet opdringerig over te komen als je maar oprecht bent.
  2. Je kunt nagaan of je jouw potentiele klant ook echt goed begrepen hebt. En of hij/zij jouw voorstel ook goed heeft opgevat. Zo kun je hier en daar nog wat bijsturen.
  3. Soms kun je nog zo’n goed voorstel hebben, maar heeft jouw klant gewoon last van belemmerende overtuigingen of twijfels. Fijn dat je hem of haar dan spreekt en twijfels of oneigenlijke bezwaren weg kunt nemen.
  4. Enne.. het is echt niet erg om aan te geven dat je iemand ook graag als klant wilt. Doe dat in je offerte, maar je kunt het telefonisch nog toelichten. Omdat je denkt dat je die persoon echt verder kunt helpen. Of omdat je hem/haar ook gewoon een leuk mens vindt. Het blijf immers mensenwerk hé!

Nabellen dus! Enne…  misschien best wel een beetje eng. Vind ik namelijk ook, moet ik eerlijk bekennen. Is niet echt mijn hobby. Maar ik plan het na de verzonden offerte gewoon direct in mijn agenda. Kan ik er niet omheen. Of beter nog: ik vermeld tegenwoordig meestal gelijk in de offerte dat ik na 2 dagen even bel. Dan moet ik wel!

En dus weet ik ondertussen ook uit ervaring: het wordt echt ggewaardeerd als je nog even een nabelt en belangrijker nog, het wérkt!

TIP: Had je hier wat aan? Download dan mijn Ebook ’48 tips voor een bloeiende praktijk’ en je ontvang in een handig naslag werk slimme groeitips.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *