Een netwerkanalyse kan jou enorm op weg helpen

Steeds vaker merk ik dat praktijkhouders en zorgondernemers op zoek zijn naar waardevolle samenwerkingen in de regio. Voor een deel wordt dit uiteraard gestimuleerd door gemeenten en verzekeraars. Maar vaker zie ik nog dat het vooral vanuit hun eigen drive en ambitie komt. Misschien herken jij het ook wel, dat je een keer een lokale collega-ondernemer ontmoet en dat je gelijk kansen ziet in een mogelijke samenwerking.

Maar samenwerken zal, naast een enorme boost voor jouw praktijk, ook tijd en energie kosten. Ga daarom zorgvuldig met zo’n keuze om. En dat doe eerst wat huiswerk en onderzoek welke kansen er liggen.

Jouw sociale kaart

Dat kun je heel mooi doen door een netwerkanalyse te maken. Daarmee maak je eigenlijk een soort sociale kaart van jouw omgeving waarin je nagaat welke zorgorganisatie en –ondernemers er allemaal zijn. Dat kunnen grote of kleine zijn. Particuliere of gefinancierde organisaties. En kijk breed, pak de eerste en tweede lijn, zodat je een goed beeld krijgt. 

 

De mindmap methode werkt hier altijd enorm goed bij. Want zo kom je vanzelf van het één op het ander. Vaak weet je namelijk al heel veel, maar moet je je hoofd even goed legen op papier. Je kunt bijvoorbeeld ook Zorgkaart Nederland raadplegen. Als je jouw regio selecteert, zie je een hele lijst aan lokale zorgcollega’s te voorschijn komen. Of kijk eens in de digitale sociale kaarten van jouw gemeente. Hebben ze vaak op de website staan. Levert je ook een schat aan informatie.

Keuzes maken

Maar schrik niet, meestal levert zo’n analyse een flinke lijst op. Ik doe dit geregeld met mijn klanten. En ik zie hun ogen altijd even rollen. Maar dat geeft niet. Want daardoor herken je waarschijnlijk ook, waarom het af en toe voelt alsof je niet weet waar je moet beginnen. Er liggen zoveel contact mogelijkheden.

Daarom is het dus belangrijk om daarna keuzes te maken. Focus aan te brengen. Door na te gaan welke ondernemers of organisaties je echt aanspreken. Om wat ze doen én vanwege hun imago, positionering of stijl van ondernemen. Je kunt hiervoor ook wat klantreviews raadplegen. Want tja, een organisatie of ondernemer moet niet alleen interessant zijn, maar ook bij je passen.

Op deze manier kun je heel goed zien met welke organisaties, ondernemers of praktijkhouders je graag nader kennis wilt maken, of waar je nodig de banden weer mee moet aanhalen. En dat kun je ook gewoon in de tijd wegzetten. Het hoeft niet allemaal in één keer. Maar ik weet zeker, je krijgt er enorm veel energie van. En ook handig: je hebt gelijk jouw sociale kaart gemaakt. Bewaar die mindmap dus goed, want daar kun je jouw cliënten weer mee helpen. Bijvoorbeeld als ze bij jou niet helemaal aan het goede adres zijn, of als of zij juist na jou behandeling of zorg elders verder geholpen moeten. Want ook daarmee ben je  dan van enorme toegevoegde waarde voor mensen.

Helpt deze blog jou? En wil je meer tips en gratis korte trainingen ontvangen, wordt dan gratis lid van de Facebookcommunity ‘Boost jouw Zorgpraktijk’ en ontmoet daar gelijkgestemden. Wil je nu al direct lekker veel tips in handen hebben? Download dan het Ebook ’48 tips voor zorgmarketing’ . Je kunt dat naast deze blog doen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *