Eén van de belangrijkste redenen waarom je nog te weinig klanten hebt

Als je niet weet naar welke haven je wilt zeilen, is geen enkele wind de juiste’ – Abraham Lincoln

Laat ik deze keer mijn blog eens met deze mooie spreuk beginnen. Want dit is wat mij betreft zo waar. En toch zie ik vaak gebeuren dat ondernemers zich mee laten voeren met de wind die waait (als hij al waait, want vaak ligt hij ook een tijd stil).

Ze gaan op hun gevoel afgaan, kijken wat werkt en wat er op hun pad komt en waar het ‘hun’ schip strand.

En dan is het soms flink slikken als ze aan het einde van de maand constateren dat er toch weinig geld overblijft. Of dat het nogal schommelt en deint… er ze het gevoel hebben er geen grip op te hebben.
Want ik zal eerlijk met je zijn. Ik spreek natuurlijk wekelijks best veel praktijkouders met prachtige idealen, maar met een schrikbarend lage omzet. Want ja, ik vraag daar altijd naar, en dat is niet omdat ik zo op geld belust ben. Maar wel omdat ik weet dat juist de ondernemers die met hart en ziel voor mensen werken, een omzetdoel vaak van ondergeschikt belang vinden. En zich daarom bijna altijd te kort doen. En dat gaat mij echt aan het hart.

Hier is waar het mis gaat

Ik weet namelijk uit ervaring dat bijna 70% dan met een ‘nee’ antwoord. Dat ze geen omzetdoel hebben. En dat is vaak wat er mis gaat. Want zonder doel (haven), weet je ook niet waar je op moet koersen. En die koers is jouw strategie.

En dat ontbreekt bij veel ondernemers. Ze denken onvoldoende strategisch na over hoe zij hun doel gaan bereiken. Dus op zo’n manier, dat je weet dat hetgeen je vandaag doet, ook echt bijdraagt aan wat je over bijvoorbeeld 3 of 6 maanden wilt realiseren.
En dat is iets wat je echt moet leren. Heb ik ook moeten doen. Dus niet zichtbaar zijn omdat het moet, maar met een doel. Een workshop, webinar of of informatiebijeenkomst organiseren omdat het je ‘leuk’ lijkt, maar altijd met een langere termijn doel voor ogen.
Ik weet nu bijvoorbeeld wat ik vandaag moet inzetten en welke stappen ik daarna moet zetten om voldoende klanten te krijgen voor een traject dat op een bepaald moment start. Daardoor weet ik hoe ik daarop kan sturen. En word ik dus ook niet meer overvallen door allerlei schommelingen in mijn omzet. Dat geeft echt een fijn gevoel van controle en richting.
Want als je onderneemt zonder doel, word je snel een stuurloos schip
En blijf je steeds het gevoel houden dat je alle zeilen bij moet zetten en aan het roer moet blijven sjorren.
Zorg dus voor een koers en een neem het roer stevig in eigen handen. Op die manier kun je (echt waar!) jouw omzet bijna gaan voorspellen. Hoe fijn is dat? Je kunt je voorstellen hoeveel rust dat ook geeft.
En daar help ik je graag bij in het ZomerGroei-progamma.
Misschien heb je er al een keer iets over gelezen. Het is een compleet en flexibel programma waarin ik je help om in 5 stappen een stevig fundament neer te zetten voor jouw praktijk én een strategie. Zodat je weet wat je wekelijks moet doen om je omzetdoelen te behalen.
In deze zomerse variant, kun je de 5 modules (met 20 videolessen) volgen in je eigen tijd, maar help ik je ook individueel met online coaching, vraag – en antwoordsessie en een online samenwerkochtend. Eind deze maand sluiten definitief de deuren van dit tijdelijke programma. Dus stap nog snel in, nu het nog kan. Ik help je graag met jouw groei!
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *