Met doelgericht en een beetje eigenwijs ondernemen kom je verder
Soms kom je mooie zorgondernemers tegen met een prachtig verhaal. Ondernemers met een andere aanpak of kijk op de zorg, een bijzondere doelgroep, of een grote missie. In de reeks ‘mooie zorgondernemers in de spotlight’ interview ik hen, zodat jij daarvan kunt leren én je laten inspireren. Deze keer Pedicure Nanda de Jong.
Kun je in het kort vertellen wat voor praktijk jij hebt?
‘Ik heb een pedicure praktijk gespecialiseerd in nagelregulatie en ben daar in maart 2006 mee gestart. Ik heb dus kort geleden mijn 12,5 jarig lustrum gevierd. En ben daar best trots op’.
Hoe was die start? En liep het gelijk goed met jouw praktijk?
‘Vlak voordat ik startte had ik net een verhuizing achter de rug van IJsselstein naar Velserbroek. Ik had hier dus eigenlijk helemaal geen sociaal netwerk waar ik als eerste wat klanten uit kon halen. Daarom ben ik gewoon 100 foldertjes gaan verspreiden. En tot mijn grote verrassing leverde dat 10 afspraken op. Eigenlijk een gigantisch hoge conversie, waar ik achteraf nu nog versteld van sta. Vervolgens kwam er een stukje in de krant over wat ik deed en ook dat leverde weer heel wat klanten op. Dus ja, het ging echt sky high zo kort na de start van mijn praktijk, helemaal leuk. Maar toen brak de crisis aan. En helaas bezuinigen mensen dan toch vrij snel op hun pedicure. Maar eerlijk gezegd had ik nog steeds geen klagen.
Door omstandigheden moest ik vervolgens weer verhuizen en was ik mijn praktijk aan huis dus kwijt. Toen ben ik ambulant gaan werken. Maar dat vond ik geen succes. Het heeft mij echt veel geld gekost omdat ik gewoon veel tijdverlies had wat niet vergoed wordt. Tenminste zo was het destijds bij mij. En daarbij komt ook dat ik er zelf niet vrolijk van werd. Dat gedoe, op de klok letten en stress in de auto. Het bracht en soort druk met zich mee wat gewoon niet bij mij past.
Gelukkig kon ik later toch weer gebruik maken van mijn oorspronkelijke praktijkruimte, en dat was fijn. Ik kon bedenken hoe ik mijn praktijk wilde gaan voeren, wie mijn ‘ideale klant’ was. Maar ik moest er wel aan trekken, de tijd zat nog niet echt mee, dus het was al met al niet een hele toffe periode’.
Hoewel ik dus een vliegende start heb meegemaakt, kan ik zeggen dat ik net als elke ondernemer die pieken en dalen ken. Wel heel leerzaam. En nu draai ik overigens weer heel lekker.
Werk jij met contracten?
Niet meer, in 2015 veranderde de diabeteszorg en ik weiger een contract met een podotherapeut. Het tarief voor gecontracteerde diabetisch zorg is gewoon te laag. Want je moet daar alles voor doen, verslagen maken, facturen en de behandeling zelf uiteraard. En daarbij komen er ook regeltjes bij kijken waar ik niet zo veel mee heb. Want ik wil mijn werk gewoon doen op mijn manier en op mijn voorwaarde. En ik wil geen scholingen volgen waar ik niets nieuws hoor. Kost mij immers niet alleen geld, maar vooral ook tijd en omzet. Dus ik ben gestopt met behandelingen die vergoed worden.
Ik wil graag mijn werk uitvoeren op míjn manier en op míjn voorwaarde
Overigens heeft die overstap mij weinig klanten gekost. Ik merk vaak dat zorgondernemers daar bang voor zijn. Maar dat viel echt reuze mee. In totaal 3 klanten. Nou, dat is te overzien toch? Ik heb wel gemerkt dat het belangrijk is dat je je klant vertelt waarom jij die keuze maakt. Dat snappen je klanten dan echt wel.
Overigens ben ik ook gestopt met mijn lidmaatschap bij de branchevereniging. Al die verplichte bijscholingen alleen voor de punten hebben mij aan het denken gezet, Hun regeltjes hielpen mij gewoon niet. Dus hup. Stoppen dan’.
Heb jij ook keuzes in jouw specialisatie of doelgroep gemaakt? En wat heeft je dat opgeleverd?
‘Ik ben mij gaan specialiseren in nagelregulatie. Daarmee bied ik iets anders dan de ‘standaard’ pedicure. Ik pas een bepaalde techniek toe, de Arkada methode. Mijn klanten worden daardoor zonder een operatie van hun ingroeiende nagel af geholpen. En krijgen er zelfs een mooie nagel voor terug. Ook zie ik gemiddeld vrij veel mannen in mijn praktijk. Bijvoorbeeld omdat zij werkschoenen hebben met stalen neuzen. En dat vind ik hartstikke leuk, je trekt daardoor meer mensen die hun voeten actief gebruiken aan door zo’n specialisatie’.
Je wordt daardoor ook bekender en meer als deskundige gezien. Dat is echt een groot voordeel.
Waarom ben je ooit in dit vak gestapt, zat daar een bepaald drive of verlangen onder?
‘Welnee haha, dat is eigenlijk wel een leuk verhaal. Eigenlijk heb ik een voetenfobie :) Ik werkte namelijk altijd in de meubelbranche. Stond in de winkel. Daardoor was ik steeds pas om half 6 klaar. En dat brak mij op een geven moment op. Altijd haasten aan het einde van de dag met kleine kinderen. Die hingen bij wijze van spreken al met hun jasje en tasje aan de deurknop bij de opvang omdat die dicht ging. Dat vond ik zo vervelend worden, dat ik wel open stond voor iets anders. En daar zat ik een keer over te klagen bij mijn pedicure, waarop zij aangaf: ‘Waarom word je geen pedicure? Jij met jóuw voeten… je bent hartstikke ervaringsdeskundig’. Jemig dacht ik. Met ‘voeten werken? Nee hoor, dat is zo niet sexy…
Maar ik ging er stiekem toch over nadenken. Want het was wel een aantrekkelijk idee dat je vanuit je eigen praktijk, lekker flexibel zelf je tijd in kan delen. En later zei mijn pedicure nog een keer: ‘Je gaat het wel doen hoor. Ik ga je namelijk lesgeven, dan help ik je er doorheen’. En dat was eigenlijk wel een mooi aanbod, want leren en theorie is niet echt mijn ding, zeg maar. Alleen toen ik het thuis vertelde lagen ze dubbel van de lachen: ‘Jij en voeten?’. Maar in de praktijk valt dat reuze mee, want als je je uniform aan hebt voelt het al heel anders. En vond ik het gewoon ook echt leuk om te doen.
Dus niet vanuit een soort missie of passie destijds, maar ik ben er gewoon er op die manier ingerold’.
Wanneer was voor jouw het moment dat het lekker ging lopen, dat je dacht ‘nu draai ik qua omzet gewoon lekker’. Is daar een keerpunt in te benoemen?
‘Moeilijk om dat precies aan te geven. Maar het heeft denk ik toch met je zichtbaarheid te maken. En dat is best een moeilijk ding hoor. Vanaf 2012 gebruik ik bijvoorbeeld Facebook en later ook Instagram. Maar in het begin had dat niet zo veel effect. Nu zie ik dat het wel degelijk helpt. Maar het kost gewoon tijd. Van het moment dat mensen je gaan volgen en bij je in de stoel zitten zit ongeveer jaar. Bij mij althans. Het werpt dus echt zijn vruchten af als je meer bereik hebt. Maar dat is wel een kwestie van volhouden dus. Daarnaast helpt nu mond-tot-mond reclame ook. Omdat ik bekender ben. En ik vergroot ook mijn netwerk door bijvoorbeeld mijn vrijwilligerswerk bij het inloophuis.
Tussen het moment dat mensen mij volgen op social media en uiteindelijk als klant in mijn stoel belanden, zit ongeveer een jaar.
Maar ook mijn specialisatie hielp heel goed. Ik ga echt voor die nagelregulatie, dus o.a. de Arkada methode Het is een perfecte oplossing voor een heel specifiek probleem. En zo’n niche op basis van één probleem zorgt er voor dat je daar bekend in wordt’.
Wat wil je nog bereiken?
‘Ik werk nu 5 dagen. Dus fulltime. En ik zou wel naar iets minder uren willen. Mijn tarief voor een nagelregulatie is goed, dus daar zet ik vooral op in om dat te bereiken. Zodat ik geen of niet te veel omzet hoef in te leveren’.
Welke tips heb jij voor andere zorgondernemers?
‘Kies je niche en onderneem gewoon! Kies daarin je doel. Je eigen persoonlijke doel. Ik kon mijn praktijk na een dip weer vlot trekken door een specialisatie te kiezen. Ga niet mee met de massa of wat de branche verenging zegt. Ga staan voor wat jij wilt en goed vindt. Ik vind ook echt dat je kiest voor je vak én het ondernemerschap en dat samen maakt dat je jouw eigen pad kunt kiezen.
En mijn tweede tip is: maak verbinding, zoek contact met vakgenoten. Ga in gesprek met elkaar, help elkaar en bovenal steun elkaar. Zie hen niet als concurrenten. Je kunt nog zoveel van elkaar leren. Soms zie ik dat gekissebis op Facebook en dat is zo zonde. Als je elkaar in het echt spreekt is dat toch veel leuker. Zo zie ik regelmatig een aantal vakgenoten. Dat zijn eigenlijk vriendinnen geworden. Ik noem hen dan ook Pedinnen. En hoe fijn is het als ik soms ergens mee zit en dan kan denken: Daarover moet ik echt even sparren met mijn Pedinnen. Dat wens ik andere ondernemers ook toe ☺’
Meer weten over Nanda? Bezoek dan haar website: www.nandadejong.nl
TIP: Binnenkort organiseer ik een training en ondernemersevent speciaal voor pedicures, waar Nanda ook spreker is! Dus wil jij ook jouw ondernemersvaardigheden verder ontwikkelen. En leren hoe je meer cliënten aantrekt en/of via trajecten jouw omzet makkelijker verhoogd? Komt dan naar dit eennmalige unieke event voor pedicures. Je leest er hier meer over.
Wat een mooi verhaal. Dankjewel voor het delen. Groetjes, Sherryl
Super dit interview te mogen lezen.
Leerzaam, contacten maken zoeken zichtbaar zijn.
graag gedaan Annette.. en vergeet vooral niet dat je natuurlijk ook een strategie moet hebben :)
Wat een mooi verhaal. Ik kon het zelf zijn. Vrij je beroep uitoefenen. Niet vast zitten aan de ketens en regels van contracten en de brancheorganisatie. Je eigen bootje blijven roeien, eigen baas blijven. Goed gedaan!
wat leuk Hennie en gelijk heb je!
Dankjewel Hennie
Van jouw verhaal word ik blij en onbewust geef jij mij de tools die ik nodig ben. Dank je wel. Groetjes Ingrid
Leuk Ingrid. Daar doen we het voor. Ik zal het aan Nanda doorgeven. En lees vooral ook de andere interviews :)
Dat is fijn om te horen!
Iedere ondernemer moet inderdaad zijn eigen weg vinden, maar een ondernemer die ook zorgverlener is heeft andere prioriteiten.Een lidmaatschap van de branchevereniging hoort daar m.i. bij. Je straalt hiermee je professionaliteit uit naar je klanten.Deze pedicure heeft zich gespecialiseerd in Arkada.Deze techniek is omstreden en de veiligheid hiervan is niet bewezen.
Een interview met een medisch pedicure die daadwerkelijk in de zorg werkt had mij hier meer op zijn plaats geleken.
Ik begrijp niet goed waarom een ondernemer die ook zorgverlener is andere prioriteiten zou moeten hebben Ans? Want je eigen weg vinden doe je volgens mij ook en vooral in belang van jouw klant. Want als je alleen de weg van verzekeraars of brancheverenigingen zou moet volgen, denk ik dat op termijn de cliënt niet de allerbeste waarde en oplossing krijgt. Ik weet dat veel zorgondernemers hiermee worstelen en/of (andere) keuzes in maken. Dat wil ik graag met deze interviews delen. En ga daarbij niet in op welke techniek het beste is. Dat is m.i. een andere discussie.
Dank voor je feedback Ans. Gelukkig denken we niet allemaal hetzelfde of volgen we de kudde over hetzelfde pad. Medisch pedicure? ik ben oa oncologisch voetzorgverlener, wel als overtuigt plusser;) Het is maar net hoe je je opstelt naar andere disciplines.