Het mag scherper
Veel scherper zelfs..
Te vaak zie ik het voorbijkomen: website teksten en social media berichten met een hoog aaibaarheidsgehalte.
Die veilig zijn.
Die niet niet raken wat er echt speelt.
Misschien herken je het wel: Eigenlijk wil je iets anders zeggen.
Wil je jouw doelgroep wel door elkaar schudden. Het soms uitschreeuwen.
Maar komt er toch een heel bescheiden tekst uit je handen.
Omdat je het niet durft.
Bang bent voor de reacties.
Of misschien wel voor ontvolgers of uitschrijvers.
Maar juist door voorzichtig te communiceren word je sneller eenheidsworst.
Maak je geen verschil in het hoofd van jou doelgroep.
En krijg je veel ‘slapende’volgers.
Maar dat gaat je niet helpen.
Sterker nog… je hebt wellicht af en toe dit gevoel: Waar doe ik het allemaal voor?
Ik geef fijne tips, ben best zichtbaar en toch gebeurt er niets?!
Marketing gaat om wakker schudden.
Zorgen dat jouw potentiele klant niet langer in zíjn of haar eigen ‘gedoe’ blijft hangen.
En daar horen teksten bij die mogen schuren … want je weet het wel hé, anders komt die glans nooit.
Maar natuurlijk snap ik best waarom je die veilige kant kiest.
Dat komt door jouw ego.
Die is bang voor negatieve reacties, of dat mensen je gaan ontvolgen.
Of nog erger: dat zij zich uitschrijven voor jouw nieuwsbrief. Auw.
Zeg eens eerlijk.
Kijk jij nog steeds wie dat dan zijn?
Haha… betrapt.
Je mag het los laten.
Sterker nog: Wees dankbaar voor uitschrijvers.
Want zij zouden toch nooit jouw klant worden.
Je mag een beetje afstoten om aan de andere kant flink aan te kunnen trekken.
Dat zorgt ervoor dat je de écht belangstellende overhoudt.
De manier hoe je communiceert zorgt ervoor dat je ook converteert.
Dus van lezers ook klanten maakt.
Wordt geen grijze muis in een volle markt.
Maar piep er lekker boven uit.