Haat-liefde verhouding met social media
Heel eerlijk …
Ik deed niets met social media voordat ik ondernemer werd.
Had er ook niet zoveel mee en eigenlijk ben ik ook best introvert.
En nog een Noord-Hollander ook. 😊
Nuchter dus …
En tja … ga dan maar zichtbaar worden.
Natuurlijk, ik ben opgeleid in de marketing.
Dus weet als geen ander hoe belangrijk het is.
Maar als je in een organisatie werkt, is dat echt wel even anders dan wanneer je het voor jezelf moet doen.
Met een dikke nadruk op ‘JEZELF’.
Ik vond er wat van.
Mijzelf in de picture zetten.
En had er ook echt wel enige weerstand op.
Maar … ik wilde graag ondernemer worden.
Een goed lopende praktijk opzetten.
Vond ook van mijzelf dat ik dit dus wel aan moest gaan …
Dat was ik mijn man en 4 kids wel verplicht.
Ik ging immers mijn baan opzeggen.
En dan zeggen: ‘Mama jaagt haar droom na, dus gaan we voorlopig op een houtje bijten tot mama zichtbaar durft te zijn’, vond ik geen optie.
Dus startte ik met zichtbaar worden.
Met horten en stoten.
En ik zag al snel dat het ging werken.
In het begin kreeg ik best vaak te horen: ‘Het gaat wel goed met jouw bedrijf, hè Ingrid, ik zie je regelmatig langskomen’, of: ‘Hè, goed bezig Ingrid.’
Tof, dacht ik (er mochten in die tijd nog best wat meer klanten bij …), maar hoe fijn is het dat mensen door mijn zichtbaarheid alle vertrouwen hebben.
En dát gaf mij ook zelfvertrouwen.
In die zin helpt zichtbaarheid niet voor de ander… maar doet het ook wat positiefs met jezelf.
En echt … ik kreeg geen nare opmerkingen (waar je in het begin toch vaak onbewust bang voor bent, toch?).
Welnee … sterker nog: Het was vaak een aanleiding voor een gesprek.
Een gesprek waar mensen zelf mee begonnen omdat ze mij voorbij hadden zien komen. Dus voelde het ook veel natuurlijker om op die manier over mijn werk te praten.
Op verjaardagen, in een ontmoeting buiten of in de supermarkt.
En zo kreeg ik al snel mijn eerste klanten.
Toen ik díe waarde zag … werd het een stuk makkelijker.
En maakt ik met mezelf de belofte om consistent te blijven in mijn zichtbaarheid.
Want als je dat een week of 2 á 3 laat varen, is dat zonde van het opgebouwde algoritme. En ga je als het ware twee stappen vooruit en één achteruit.
Dus ja … ook in de weken dat ik er geen zin in heb.
Of wanneer ik even geen effect zie …
Of mij onzeker voel, omdat ik zie dat anderen het veel leuker, beter en origineler doen. Of omdat ik weet dat ik ook weer wat nieuwe foto’s mag maken (zo’n hekel aan …).
Ook dán zorg ik dat ik mij door mijn eigen ‘bullshit’ heen worstel.
Omdat ik weet dat mijn aanwezigheid op social media veel oplevert.
Omdat ik regelmatig hoor ‘Ik volg je al vrij lang op social media en nu stap ik in je programma.’ En ik weer besef: ik heb jou nog nooit ontmoet, niet gezien dat jij mij volgde en toch zag je mij wel. Voel je al een band. Voel je dat je verder met mij wilt.
Omdat ik inmiddels weet dat er ‘onder water’ meer gebeurt dan ik aan de oppervlakte zie … laat ik in de haat-liefdeverhouding die ik met social media heb, de liefde het winnen.
Die keuze heb ik gemaakt.
En echt … het wordt daarna steeds makkelijker.