7 tips voor de (her)opening van jouw praktijk [video]
Na de lockdown mogen jouw deuren weer open. Eindelijk.
Ik ben benieuwd of jouw agenda al vol stroomt. Misschien voel je zelfs dat er aan alle kanten ook weer aan jou getrokken wordt.
Of merk je juist dat mensen nog wat afwachtend zijn?
Hoe dan ook … Ik heb in onderstaande video 7 tips voor je opgenomen die je helpen bij de heropening van jouw praktijk.
Tip 1: E-mail of bel actief. Misschien word jij al benaderd door mensen die staan te popelen. Maar vergeet niet dat er ook altijd bescheiden mensen zijn, die niet durven of even wachten. En juist zij hebben jou vaak des te meer nodig. Zorg dat je hen actief benadert. Uit onderzoek blijkt echt dat ze dat zeer waarderen. Je bent immers geen autoverkoper :)
Tip 2: Het feit dat je open mag, betekent nog niet dat iedereen ook gelijk durft. Verlaag dus die drempel en zorg voor teksten op jouw website, social media of in jouw e-mails die ook echt klantgericht zijn geschreven. Kruip in de huid van jouw klant en kijk eens of je alle mogelijke vragen en twijfels wegneemt.
Tip 3: Ben je net gestart en denk je nu … Ik heb amper een klantenbestand … dus kan ik ook niemand actief benaderen. Nou, wellicht wel. Want ik hoop dat je wel aan je marketing hebt gewerkt. En dus wellicht al mensen geïnteresseerd hebt. Kondig dan ook aan dat jij er nu voor hen bent of stuur trouwe en actieve volgers gerust een pb via social media. Bedenk wellicht een passende actie.
Tip 4: Introduceer een online spreekuur. Mensen weten wellicht niet of zij met hun huidige problemen (want er kan veel in de situatie veranderd zijn) ook bij jou terecht kunnen. Een online spreekuur geeft hen de kans die vraag te stellen. En ook op die manier verlaag je de drempel en hoor jij makkelijker wat er speelt bij jouw doelgroep.
Tip 5: Houd tijd voor aandacht. Mensen zien jou weer, hebben jou nodig. Hebben aandacht nodig. Ruim er tijd voor in, zo blijf je een goed gevoel houden wat er speelt. De wereld is flink veranderd en daarmee wellicht ook de behoeften van jouw doelgroep. Het brengt je weer op ideeën, maar je hebt daarnaast gewoon ook een mensenberoep en het is dus gewoon nodig om persoonlijk te blijven.
Tip 6: Let op jezelf. Je kunt natuurlijk weer flink van start gaan. En leer mij mijn doelgroep kennen … jij denkt graag aan de ander, maar vergeet nog weleens jezelf. Herkenbaar? Weet wanneer je ziet dat het je te zwaar wordt. Trap op tijd op de rem en bouw rust in. Niemand heeft er wat aan als jij na een maand geen weerstand hebt en vermoeid bent.
Tip 7: Denk ook aan de langere termijn. Want de verleiding is groot om in deze drukke periode niets meer aan je marketing te doen, maar dan ga je dat over een week of 6 voelen in jouw praktijk omdat je – ook voor nieuwe cliënten – niet meer ‘top of mind’ bent. Reuze jammer en niet echt handig. Want je mag ook in dat opzicht aan jezelf en jouw (toekomstige) omzet blijven denken.
Hoe dan ook: Geniet weer van je werk, de mensen en let een beetje op jezelf!