marketingtips
, ,

Soms ligt het goud gewoon voor het oprapen

Ja echt.. ik zie zo vaak dat kansen niet worden gezien, laat staan gepakt.
Bijvoorbeeld een namenlijst die niet of nauwelijks wordt gebruikt. Daar zie ik het zo vaak gebeuren.
Vorige week sprak ik nog 2 ondernemers die in mijn traject zijn gestapt.

Tijdens ons eerste coachgesprek kijken we altijd naar quickwins. Oftewel: Hoe kun je al op korte termijn klanten krijgen?

Eén dame had een lijst van mensen die ooit iets (kleins) bij haar hadden gedaan. Die had ze uitgenodigd voor een workshop. Eén mail… en hop.. haar workshop zat gelijk helemaal vol.

Maar ja, mailen deed ze verder niet. Vond ze eigenlijk niets en bovendien; waar moest ze over mailen als ze niets te melden had?

Maar als zij met 1 mail een workshop vol krijgt, terwijl ze nog niet eens zoveel mensen op haar lijst heeft staan… Dan is dat dus echt mega goed!
Maar als je dat niet weet, dan zie je dat niet. En denk je wellicht dat het toeval is, of geluk. Zo ook bij haar.

Helaas ging die workshop niet door vanwege Corona. En toen bleef ze dus stil. Had ze dus ook niets meer gedaan met de mensen die het ook jammer vonden dat het niet doorging. Maar ze zag niet wat ze wel had kunnen doen.

Geeft niets… ben ik voor.

Dus gingen we de mensen die zich voor die workshop opgegeven hadden mailen, dat we het online gingen doen. We hadden de workshop op een paar punten aangepast en zo een online versie gemaakt. Waren deze mensen super blij mee. En stapten allemaal alsnog weer in.

Toegevoegde waarde leveren werkt

En ik heb haar aangespoord om die andere mensen op haar lijst ook vaker te mailen. En niet steeds met een aanbod. maar vooral met de intentie om hen alvast te helpen met tips, waarde en inzichten. Dan kun je tussen door gerust af en toe een aanbod doen. Maar door nabij te zijn en waarde te geven, komen deze mensen ook dichter naar jou toe. En na een week had ze had alweer 2 nieuwe aanmeldingen.De andere dame had klanten die allemaal 1 of 2 sessies bij haar hadden gedaan. Dat had hen goed geholpen. Maar ze wist dat de meeste meer zouden willen en ook zeker nodig hadden. Maar ja, bellen of mailen dat vond ze een dingetje. Want deze mensen wisten toch dat zij er was? Dus als ze wilde dan kwamen ze wel. En zat zij dus te wachten.

En tja zo werkt het echt niet als je de psychologie van marketing én jouw klant snapt.

Je moet nu eenmaal regelmatig je hand toereiken.

Hop, hop, spoorde ik dus ook haar aan. Stuur een mail en bellen mag ook. Maar laat hen niet bungelen. Dát is niet netjes. Bied een vervolg aan, bij wie je denkt dat het hen helpt. En wat denk je?  80% Score! En ook dat is dus mega goed.

Het ligt voor het oprapen, maar soms zie je het blijkbaar zelf niet meer.

Je moet kansen en mogelijkheden daarom leren zien en vervolgens ook oppakken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *