6 website fouten (die je beter niet kunt maken)
Wekelijks bekijk ik diverse websites van coaches en therapeuten.
Het is voor mij namelijk een soort diagnosemiddel om na te gaan waarom hun praktijk niet zo loopt zoals ze hadden gehoopt.
En steevast kom ik een aantal dezelfde ‘fouten’ tegen, die er sowieso voor zorgen dat bezoekers afhaken.
Laat staan een gesprek met je aanvragen of een eerste intake plannen.
Om jou hiervoor te behoeden deel ik hieronder de 6 meest voorkomende valkuilen. Zodat je voor jezelf kunt nagaan of dit op jouw website ook aan de orde is:
1. Jouw website mist een ‘lurvengrijper’. Oftewel een pakkende slogan of korte tekst die zorgt dat jouw doelgroep direct weet: ‘dit gaat over mij, hier moet ik meer van weten’. Want wist je dat mensen binnen 5 seconden beslissen of ze doorlezen of liever weer verder surfen op het internet? Een gemiste kans dus, als je dat niet op orde hebt.
2. Je aanbod is (te) divers. We denken vaak dat mensen graag veel keuze willen hebben. Maar wat ze daadwerkelijk willen, is een oplossing voor hun probleem. En bij veel websites verdwaal je in de opties of is de opbouw van het aanbod niet logisch. En dat geeft direct keuzestress. Met het gevolg dat ze uitstellen of zelfs afhaken.
3. Bezoekers worden niet in de actiestand gezet. Het ontbreekt aan een goede route op je site en vooral aan knoppen en teksten die zorgen dat mensen een volgende stap gaan maken.
4. Je verleidt de bezoeker om weer weg te gaan. Door bijvoorbeeld doorklik-linkjes te maken naar andere website. Of plaatjes van brancheverenigingen of opleidingen waar ze naar hartelust op kunnen klikken en weer op een ander spoor zijn gezet.
5. Het ontbreekt aan een slimme optie om bezoekers weer een keer terug te laten keren op je website. Want mensen hebben meestal een paar bezoekjes nodig voor ze het besluit nemen om met je in zee te gaan. Zorg dus dat je een terugkeer optie hebt.
6. En tot slot missen veel websites een persoonlijke touch.Terwijl jouw klant dát juist zo nodig heeft. Best logisch eigenlijk, want wat jij doet is echt mensenwerk. Toch zijn veel sites nog wat kil in dat opzicht. Maken geen verbinding met de lezer. Kijk bijvoorbeeld eens naar jouw contactpagina. Maar ook naar jouw teksten. Spreek je de mensen écht persoonlijk aan? Dat maakt namelijk een wereld van verschil.
Herken jij één van deze valkuilen in jouw website. Of wellicht meer? 😜
Doe dan mee met de gratis 4 delige online training ‘Een website die voor je werkt’. Want daarin vertel ik wat jou wat wél gaat helpen. Zodat jij een website krijgt waar je niet alleen beretrots op bent, maar die ook echt klanten voor je gaat opleveren. Vanaf maandag 9 t/m donderdag 12 mei geef ik er in de ochtend een interactieve online live training over. Je kunt zelfs jouw website laten reviewen. Lukt het je een keer niet om er live bij te zijn, dan ontvang je later die dag de videoles en de opdracht of het format. Zo mis je niets. Schrijf je daarom hier gelijk even in>>