3 signalen die aangeven dat het tijd wordt voor trajecten
Veel therapeuten, coaches en consulenten die ik spreek werken nog vanuit losse behandelingen. En zeker als je net start is daar niets mis mee, zo leer je goed jezelf én jouw cliënt kennen.
Maar als je al even meedraait, dan merk je vast dat er best veel nadelen aan zitten. Niet alleen zit je daarmee snel tegen jouw omzetplafond aan (want tja, er zitten nu eenmaal niet meer uren in een werkdag), maar ook de resultaten die je behaalt, zijn wellicht niet altijd wat jij zou willen. Bijvoorbeeld omdat mensen sneller stoppen of zelf minder verantwoordelijkheid nemen in het proces. Vaak helpt het feit dat jij alleen losse behandelingen aanbiedt daar niet in mee.
Hieronder geef ik 3 signalen, die je wellicht regelmatig tegenkomt, en eigenlijk een dik vet teken zijn om snel met minimaal 1 traject te gaan werken in jouw praktijk. Komen ze:
Signaal 1: Je merkt dat jouw klanten zelf geen verantwoordelijkheid nemen in het behalen van hun resultaat. Je zult vast weleens dit soort uitspraken gehoord hebben ‘jij weet wat goed is of wat ik nodig heb, los jij het op?’. Of mensen die als het ware wat achterover leunen en niet echt doen of aannemen wat jij van hen vraagt. Laat staan dat zij therapietrouw zijn.
Signaal 2: gebrek aan commitment.
Je zult merken dat er altijd cliënten tussen zitten die aangeven te willen stoppen als het weer wat beter gaat, of als de vergoeding afloopt. Of die juist met een hele laconieke houding starten: ‘ik geef het een kans’, ‘ik ben benieuwd of het bij jouw wel lukt’. Vaak haken zij ook af op een moment dat jij weet dat je het nog niet duurzaam opgelost hebt. Frustrerend! En bovenal niet echt fijn voor jouw imago.
Signaal 3: gedoe om jouw tarief of de investering die zij moeten doen.
Merk je dat nieuwe of wellicht ook bestaande klanten steeds signalen afgeven over de hoogte van jouw tarief? Of hoor je dit soort uitspraken weleens ‘die andere therapeut/coach vraagt veel minder per uur/sessie/behandeling’. Of wellicht krijg je dit soort opmerking; ‘ik bepaal zelf wel hoe vaak ik kom (lees: hoeveel ik er voor uitgeef)’. Of deze ‘ik krijg maar 6 behandelingen vergoed, dus wil daarbinnen blijven’. Poeh.. ga dan op zo’n moment maar eens het gesprek aan dat ze toch nog beter meer behandelingen kunnen doen. Laat staan dat jij het lef hebt om je tarief te verhogen.
Herkenbaar?
Als je merkt dat dit soort situaties regelmatig voorkomen in jouw praktijk. En je merkt dat dit ook ongemerkt een deel van jouw werkplezier wegneemt, dan is het echt tijd om minimaal met 1 traject te gaan starten in jouw praktijk. Want dat zorgt echt voor een flinke verandering in de mindset van jouw cliënt, maar ook van jezelf. Je gaat bij het creëren van een traject namelijk uit van jouw unieke waarde én het resultaat dat jij levert. Ik heb daar al zoveel van mijn klanten van zien opbloeien.
Als je met trajecten gaat werken, krijg je er zo veel meer voor terug
Je zult merken dat je op deze vlakken echt verschil gaat maken bij jouw klant:
· Zij tonen een hoger commitment ‘jij bent de expert, leg mij uit wat ík moet doen om het beste resultaat te behalen’,
· Zij zijn bereid om echt te gaan voor het beste resultaat en maken dat niet langer afhankelijk van vergoedingen of aantal losse behandelingen. De duur van de begeleiding wordt immers bepaald door de duur van het traject.
· En ze zijn veel meer bereid om te betalen voor jouw waarde: Je trekt met trajecten namelijk vooral mensen aan die jouw begeleiding niet als uitgaven of kosten zien, maar als investering in hun zelf. In hun transformatie. Je zult dus veel vaker klanten treffen die zeggen ‘ik ga er voor en ben bereid om te doen wat nodig is’. Hoe gaaf is dat?
Ik heb al veel ondernemers geholpen met het maken van mooie trajecten. Baanbrekende trajecten zelfs. Want ik ben er echt van overtuigd dat je daarin veel meer verschil kunt maken voor jouw cliënt én voor jezelf.
***
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!