3 Redenen waarom je liever geen specifieke doelgroep kiest (maar dat wel zou moeten doen)
De kracht van goede ondernemers ligt in het maken van keuzes. Daardoor kan je focus aanbrengen en er vol voor gaan. Doe jij dat ook? Ja, er vol voor gaan doe je vast en zeker met je grote hart om mensen te helpen. Maar nee…ik bedoel dat andere; keuzes maken, focus aanbrengen. Ik merk steeds dat dat moeilijk is in de zorg, of zelfs eng. Want je moet dan ook loslaten en ‘nee’ kunnen zeggen. Ik geef hieronder 3 redenen die ik regelmatig ontmoet als ik ondernemers met een eigen praktijk vraag waarom ze niet durven te kiezen voor bijvoorbeeld een duidelijke doelgroep. Want ja.. dat is als ‘kleine’ ondernemer echt nodig. Nodig om jezelf niet te laten verzuipen in je marketing en om te zorgen dat mensen sneller voor jou kiezen.
Vaak spelen er nogal wat belemmeringen bij het maken van een dergelijke keuze. Hieronder de 3 meest voorkomende, met daaronder natuurlijk mijn visie hierop. Want vaak is het omgekeerde waar :)
1. Ik wil geen mensen afwijzen of vooraf uitsluiten
Als coach of therapeut weet je als geen ander hoe mensen zich voelen als zij een hulp nodig hebben en een ‘nee’ krijgen. Of van het kastje naar de muur worden gestuurd. En dat terwijl de patiënt of cliënt vaak al een lange zoektocht achter de rug heeft. Dat wil je liever voorkomen, daar wil jij geen debet aan zijn. Want als je kiest, zul je dus ook ‘nee’ moeten zeggen. Dat is een consequentie en best moeilijk. Maar werkt het eigenlijk wel zo? Nee. Het omgekeerde is juist waar. Want als jij kiest voor jouw ideale klant, geef je juist duidelijker aan wie je wel en niet kan helpen en welk probleem je oplost. Je zal daardoor juist minder vaak ‘nee’ verkopen. Want door vooraf te kiezen – en jouw marketingstrategie daar op af te stemmen – ben je duidelijk. Zo voorkom je teleurstelling van klanten die dachten dat jij een oplossing had. Want doordat jij duidelijk bent, help je hen juist goed tijdens hun zoektocht en keuzeproces. Vaak zien zij door de bomen het bos niet meer omdat veel zorgaanbieders niet kiezen en zich niet profileren. Alles lijkt dan op elkaar. Als jij dus wel kiest en duidelijk bent, lever je vooraf al waarde. Dat is winst, voor jou en de zoekende klant. Onderschat dat niet.
Als jij kiest, help je jouw klant in zijn zoektocht en keuzeproces. Dat is veel waard in de zorg.
2. Stel dat ik de verkeerde klant of doelgroep kies?
Stel dat ik een verkeerde keuze maak, welke financiële gevolgen heeft dat? En wat is eigenlijk een goede keuze? Kiezen voor een doelgroep of expertise is natuurlijk niet iets dat je even snel doet. Daar kan soms wat hulp voor nodig zijn. Het helpt sowieso als je zelf onderzoekt hoe jouw ideale doelgroep (of liever klant) er uit ziet. Dat kan door terug te kijken naar welke klanten jou blij maakten én jou voldoende geld opleverden. Want uh ja, je mag ook gewoon geld verdienen als zorgondernemer of eigenaar van een praktijk. Vervolgens ga je na of je deze klant kunt omschrijven en of er voldoende potentie zit in die doelgroep. Want als je dan uiteindelijk kiest en focus aanbrengt, geef je ook beweging en krijg je inzicht. En je leert er veel van. Want je keuze is niet in beton gegoten. Het geeft namelijk niets als je jouw ideale klant omschrijving in de loop van de tijd moet bijstellen. Je weet dan wel heel duidelijk waarom. En dat brengt je weer dichterbij een goede richting. Want de vraag is ook; welke richting ga je eigenlijk op als je NIET kiest? Geen optie dus.
3. Ik lever altijd maatwerk, dus kiezen hoeft niet
Als zorgverlener ben je een kei in helpen en (ver)zorgen. Je past je aan waar nodig. Keer op keer. En steeds weer op een andere manier, want iedere klant is anders. Dus waarom zou je dan kiezen? Je levert maatwerk. Maar bied je dan wel een goede dienstverlening die financieel ook nog uit kan? Want steeds weer maatwerk leveren, betekent vaak veel uren. Gaat je prijs dan ook omhoog? Ik denk dat ik het antwoord al weet. Nee. Vaak durf je dat niet, en dat is ook niet gek. Want vooraf beloof je immers maatwerk, een oplossing voor iedereen. Voordat je het weet verzuip je daarin. En er is nog een ander nadeel. Je kunt geen goed systeem ontwikkelen. Daardoor kun je jouw dienstverlening in de toekomst moeilijk opschalen. Zorg dus voor een duidelijk omlijnde dienstverlening op basis van jouw keuzes. Wat bied je voor welke probleem of welke doelgroep. Dan kun je vooraf de verwachtingen ook goed managen. Sterker nog; die verwachtingen kun je dan zelfs gaan overtreffen. En dat is winst voor jou en jouw klant.
Vond je dit een interessante blog en voel je dat jij hierin ook nog wel wat belemmeringen hebt? Vraag gerust een keer een gratis groeisessie aan en ik help je alvast op weg.